MCG Dag meervoudig complex gehandicapt |

Auteur: Stichting Goal

Datum: 30 - 09 - 2013

< Z >

27 mei heeft een aantal medewerkers van De Groot Vroomshoop de handen uit de mouwen gestoken bij de MCG cliënten (meervoudig complex gehandicapten) van de Losserhof in Losser.

Na een fijne ontvangst in het ontmoetingscentrum door Paul Gelen en een aantal medewerk(st)ers van de Losserhof was het tijd om in actie te komen. Het doel van die dag was de MCG-cliënten een leuke dag te bezorgen en de medewerkers een paar extra handen te bieden met als hoogtepunt een snoezelsessie in een tipi (= tent). Snoezelen is een activiteit die plaats vindt in een sfeervol verlichte ruimte waar zachte muziek klinkt en waar een beroep wordt gedaan op de zintuigen, gehoor, gezicht, reuk, smaak en tast. Helaas werkt het weer niet mee en wordt er in het ontmoetingscentrum door Bosjuweel en onze mensen een geïmproviseerde tipi gebouwd met daarin mooi licht, zachte kleedjes en kussens en een heleboel muziekinstrumenten.

Dan is het tijd om naar de bewoners te gaan. We worden verdeeld in 4 groepen en wandelen over het mooi ingerichte natuurlijke complex naar de woningen. Gemiddeld wonen er op “onze” groepen 10 tot 12 personen en zijn er 2 begeleid(st)ers aanwezig. Aangezien de meeste MCG-cliënten rolstoel- of bedgebonden zijn, zijn onze extra handjes bij activiteiten zoals deze meer dan welkom! Eerst maken we kennis met de bewoners. Sommigen zitten op de bank, sommigen in een rolstoel en een aantal staan wat verbaasd in de gang en woonkamer naar ons te kijken. Dan krijgen we een rondleiding door de woning. Een aantal slapen met meerdere personen op een kamer maar er zijn ook één- en twee- persoonskamers. Na een kop koffie worden de jassen aangetrokken en nemen we een aantal bewoners mee voor de 1e snoezelsessie.
Als alle bewoners een mooi plekje hebben gekregen in de “tipi” beginnen de mannen van Bosjuweel op instrumenten te spelen. Sommige bewoners reageren heel enthousiast, anderen weer heel ingetogen en weer een ander wordt uit de ruimte gehaald omdat de muziek in plaats van een rustgevende werking juist teveel prikkels geeft. Indrukwekkend en toch ook wel heel confronterend. Een kleine 45 minuten kunnen de bewoners, begeleid(st)ers en wij genieten van rustgevende, prikkelende muziek in een relaxte ambiance.

Als de sessie is afgelopen komt de hele volksverhuizing weer op gang! Iedereen weer in de jassen, naar buiten en lekker door het zonnetje lopen we samen met de bewoners naar de woning om een hapje te gaan eten. Op het terrein staat een mobiele pannenkoekenkraam! Heerlijk!

We geven onze bestelling door en een kwartier later zitten we samen met de bewoners heerlijk te smullen! Er komt een dame langs met een accordeon die een leuk stukje muziek begint te spelen waar natuurlijk op gedanst moet worden! Samen met de bewoners gaan de voetjes van de vloer. Zo mooi om te zien dat ze er echt van genieten… Vragen over en weer tussen begeleid(st)ers van de Losserhof en ons. Waarom ze voor dit beroep hebben gekozen, wat hun wensen zijn voor de toekomst, maar ook het financiële aspect komt aan de orde. Als er 1 bewoner wegvalt op de groep betekent dit ook minder uren om personeel op weg te kunnen zetten. Eigenlijk te gek voor woorden als je ziet dat er 2 begeleidsters per dienst op de groepen zitten en de zorg hebben voor 12 bewoners, maar wel de keiharde realiteit.

’s Middags nemen we weer een aantal andere bewoners mee naar de snoezelsessie. Ook zij genieten volop van alles wat er te zien, horen en te voelen is. Wederom een zeer indrukwekkend gezicht. Na deze sessie brengen we de bewoners weer terug naar hun woning en is het al weer tijd om afscheid te nemen. Onze mooiste beloning van die dag? Een glimlach, een hand, een kus op de wang en van sommige bewoners zelfs een hele dikke knuffel!

Al met al kunnen we terugkijken op een heel bijzondere dag met heel veel leuke momenten!