Varen, varen op de... |

Datum: 27 - 04 - 2016

< Z >

Varen, varen op de...

Een ijzige wind gierde over het Zwarte Water in Zwartsluis. In de haven “Jachtcharter Panorama” lagen vier boten klaar om af te meren richting Blokzijl en Giethoorn om vervolgens weer in Zwartsluis terug te keren. Aan boord cliënten van Trivium Meulenbelt Zorg die deze trip graag mee wilden maken. Dat begon al met een lange busrit vanuit Borne en Tubbergen. Op de kade stonden de Havenmeester Harm en Jur van Stichting “Varen met wielen”. Zij stelden de boten beschikbaar en heetten de cliënten met hun begeleidsters een warm welkom! Dat deden ook de “spitsen” van Stichting GOAL. Mensen van het bedrijf Koelplan en Winza waren vertegenwoordigd en schikten zich vandaag in de rol van “scheepsmaatje”. Zij zorgden dat de mensen veilig aan- en van boord kwamen. Zetten koffie/thee, maakten soep en haalden in Blokzijl een lekkere “vette hap” voor iedereen. Maar ze waren er vooral ook om aandacht te schenken aan de cliënten. Dit werd zeer gewaardeerd, zo bleek. De cliënten hebben enorm genoten van de boottocht over het Zwarte meer, het Noorderdiep, het Vollenhoverkanaal, langs de Weerribben etc. Op sommige momenten was de wind erg hard en het water onstuimig. Dat zorgde voor deining en her en der nog wel tot wat hilariteit. Maar met het zingen van zeemansliederen had iedereen afleiding en was het volop genieten.

Na een kleine 6 uur varen waren we weer terug in Zwartsluis. Het “van boord gaan” was allemaal nog wel wat spannend met het klimmen en klauteren. Maar gelukkig waren daar de “spitsen” van GOAL weer die de handen uit de mouwen staken en de mensen soms letterlijk van boord tilden. Dat bracht de lachspieren ook wel weer op gang.
Op de Quincy, de rolstoelboot, ging dat een stuk gemakkelijker. Met een liftsysteem werden de mensen aan- en van boord gehaald.

Al met al was het een geweldige dag voor iedereen. Met dank aan de Havenmeester Harm, die drie jachten regelde. Jur, die de rolstoelvriendelijke boot “Quincy” regelde en de mensen van Koelplan en Winza die de handen uit de mouwen staken om de cliënten van TMZ een onbezorgd dagje uit aan te bieden. Enorm veel bewondering en dank gaat ook uit naar de cliënten zelf, maar ook zeker naar de begeleidsters die de uitdaging aangingen!! Daar hebben wij maar één ding op te zeggen: “Wat een mooie GOAL!!”