23 aug, 2023

Gemeente Losser zet Stichting Goal in de schijnwerpers



Stichting GOAL: “Iedereen is gelijk en kan meedoen”

Paul Gelen

De gemeente Losser, de Schatkamer van Twente. Waar de Dinkelover de grens meandert en de Tankenberg het hoogste punt van de stuwwal én van Overijssel is. Met de dorpen Beuningen, Glane, de Lutte, Overdinkel en Losser en het omringende licht-glooiende landschap. Groen, genoeglijk, gastvrij. Met talloze enthousiaste ondernemers, actieve dorpsraden, gezellige verenigingen en blijvend Noaberschap. In gesprek met Paul Gelen komen we meer te weten over Stichting GOAL. Paul is een van de oprichters.

“Het is eigenlijk allemaal begonnen toen ik als klein jongetje met mijn ouders op bezoek ging bij mijn tante. Zij woonde op de Losserhof hier in Losser. Er was toen altijd één keer per jaar een kermis en dat vond ik natuurlijk prachtig. Toen ik jaren later als coördinator recreatie bij de Losserhof zelf de kermis moest organiseren, bleek dat er veel minder attracties waren en dat veel bewoners niet kwamen.

En waar lag dat dan aan?

Paul: “Dat is een heel eenvoudig antwoord: handen. Er was gewoon te weinig begeleiding om alle bewoners naar de kermis, in de attracties en weer naar huis te krijgen. Met twee begeleiders kan je niet vier rolstoelen duwen. Dat werkt gewoon niet. Samen met Vincent Schreur, ondernemer uit Losser, kwam ik toen op een creatief en vooruitstrevend idee. Waarom laten we bedrijven niet helpen en wellicht willen ze wel mee betalen aan zo’n gave activiteit?

Betalen om te helpen?

“Ja! Helpen bij zo’n mooi evenement is pure teambuilding. Je leert je collega’s beter kennen en bezorgt andere mensen een fijne dag. Een keer iets anders dan scooter rijden of karten. Uiteraard altijd onder supervisie van de zorg. En toen hebben we Stichting GOAL opgericht. GOAL staat voor Gek op activiteiten Losserhof. Dat is alweer 20 jaar geleden. En zo hebben we de kermis nieuw leven ingeblazen. Nu doen we nog veel meer.”

Vertel!

“Zo organiseren we sinds 2004 samen met FC Twente jaarlijks het Sander Boschker voetbaltoernooi. Spelers van FC Twente spelen dan samen met bewoners van de Twentse Zorgcentra een toernooitje. En dan staat echt iedereen te genieten. De bewoners, de spelers, de bezoekers, maar wij als organisatie natuurlijk ook.

We rijden tweejaarlijks Le Tour de GOAL, waarbij bedrijfsleven en bestuurders langs 5 verschillende zorgcentra wielrennen. Op elke locatie stopt het peloton een half uur en ze gaan dan op duofietsen en rolstoelfietsen even op pad met de bewoners. We regelen uitjes op boten en ik heb zelfs een keer een carnavalshit voor de Losserhof geschreven. Het Opkikkerlied, vernoemd naar de Carnavalsvereniging van de Losserhof: De Opkikkers. We doen van alles om bedrijfsleven en zorgcentra met elkaar in verbinding te brengen en te houden.”

En waar komt die drive bij jou dan vandaan?

“Ik zie het als een win-win-win situatie. Het bedrijfsleven heeft een leuke dag en leert elkaar echt beter kennen, de zorgcentra en de bewoners worden geholpen door de extra handen en onze stichting groeit. Zo kunnen we straks nog meer mensen een mooie dag bezorgen. En dan kom je vanzelf in een soort van flow. Waarbij iedereen gelijk is en iedereen mee kan doen. Dat is waarom ik dit doe!”

Door die drive zie je de stichting steeds vaker in Losser voorbij komen. Jullie staan bijvoorbeeld op het shirt van voetbalclub SV Losser.

“Hoe mooi is dat? Daar ben ik echt trots op!! Onze stichting gonst echt door Losser heen. En dat is mooi, want hier is het uiteindelijk toch begonnen. Toen KVV Losser en AJC ‘96 gingen fuseren kregen ze het over een nieuwe shirtsponsor voor de nieuwe vereniging. Er is toen voor gekozen om een goed doel op het shirt te zetten. En dat werden wij zonder dat het ons iets kost. Dat is natuurlijk prachtig! Zo zijn we elk weekend door heel Twente en daarbuiten zichtbaar.”

En wat zijn de volgende stappen voor jullie stichting?

“Uiteindelijk doen we het allemaal voor de mensen in de zorgcentra. Zorgen dat zij mee kunnen doen. Om zoveel mogelijk mensen te helpen zullen we als stichting moeten groeien. Want hoe meer we groeien hoe meer we kunnen doen. Dus we willen dat nog meer bedrijven zich bij ons aansluiten, zodat we nog meer mensen kunnen helpen.”

Hoe kunnen bedrijven zich aansluiten?

“Bedrijven kunnen SAMEN SCOREN met mensen die hulp behoeven en Spits worden van onze stichting. We hebben verschillende Spitsposities en aan die posities zitten verschillende bedragen en activiteiten verbonden. Zo is er voor ieder bedrijf een geschikte positie te vinden. Het is mooi om te zien dat de bedrijven die bij ons aangesloten zijn dit doen vanuit een goed hart en het waardevolle gevoel om andere mensen te kunnen helpen.

Onlangs zijn we ook met iets nieuws gestart. De VrijMiGoal. Zo’n 4 keer per jaar wordt bij verschillende bedrijven de vrijdagmiddagborrel (VrijMiBo) omgeruild voor een VrijMiGoal. Bedrijven maken vaste koppels van twee werknemers die op bezoek gaan bij een vast contact die eenzaamheid ervaart en behoefte heeft aan meer sociale contacten. De bedrijven krijgen dan een VrijMiGoal-pakket mee met iets lekkers te eten en te drinken. En natuurlijk nemen ze ook een boel gezelligheid en aandacht mee. Bedrijven die hieraan meedoen noemen we “pin(T)chhitter. Zo verzinnen we elke keer iets nieuws, maar steeds met hetzelfde doel: iedereen kan meedoen!

Meer informatie over het worden van Spits of “pin(T)chhitter” vind je op www.stichtinggoal.nl.

In dit artikel las je meer over één van de talloze schatten in de Schatkamer van Twente. Schatten die misschien niet altijd een belletje doen rinkelen, maar wel schatten die onze gemeente Losser een onmeunig mooie plek maken om te wonen, werken en te recreëren. Meer weten over de Schatkamer van Twente? Kijk op www.visitdeluttelosser.nl

https://www.losser.nl/Nieuws/Nieuwsberichten/Stichting_GOAL_Iedereen_is_gelijk_en_kan_meedoen

Meer nieuws

07 jun, 2026

BIKKELS aan de start van de Weizentocht, GOAL werd blij verrast met prachtige cheque

De grote beachflags van GOAL, woeien bijna door de straten van Deurningen. Harde wind en regen in de ochtend deed menig wielrenner besluiten zich een keer om te draaien in bed. Dat bleek zonde!!!! Om 08.00 uur was het al gezellig bij Pelles. Positief gestemde wielrenners druppelden binnen, terwijl het buiten steeds droger werd. Zij wilden die FANTASTISCHE WEIZENTOCHT fietsen die door het prachtige Twentse landschap voert. De dag ervoor alles uitgepijld en professioneel voorbereid door vele vrijwilligers van wielervereniging NEO en 't Rauwe Zakie. Ondanks de herfstachtige nacht, toch nog 150 mensen aan de start. BIKKELS!! Maar ook de wandelaars lieten zich niet onbetuigd. Ook daar zo’n 150 aan de start. Vanuit Stichting GOAL was er weer een mooi team actief met familie en vrienden die de tocht van 85 km fietsten. Er werd onderweg gelachen genoten en af en toe een beetje afgezien. Het Weizenbiertje op de finish met het verrukkelijke broodje pulled pork zit steevast in het programma en werd door iedereen heerlijk verorberd. Kon het nog mooier……? Jazeker!! Er lag namelijk nog een prachtige cheque van €1.250,- te wachten voor Stichting GOAL. Daar word je toch héél gelukkig van? NEO, ‘t Rauwe Zakie en ook zeker de dames van de organisatoren, heel erg bedankt voor deze mooie dag en prachtige cheque!! GOAL!!

Lees meer

05 jun, 2026

Wethouder Rohaan verrast met een bezoekje van mevr. Zeedijk

Wat er allemaal niet gebeurd als je aan de VrijMiGoal meedoet…… Vandaag was het weer even reuring achter menig voordeur, waar normaliter niet zoveel meer te beleven valt. Mensen die behoefte hebben aan een praatje kregen in Goor en Hengevelde bezoek van tweetallen van een bedrijf die hun vrijdagmiddagborrel verruilden voor de VrijMiGoal!! Een bezoekje met een goed gevulde tas, maar vooral met veel aandacht aan mensen die daar behoefte aan hebben! Dat het ook andersom kan bleek bij de installatie van Wethouder Rohaan. Zij werd verrast met een bezoekje van mevr. Zeedijk die plots voor haar stond in het gemeentehuis van Goor! Normaal gaat wethouder Rohaan bij haar op VrijMiGoal-bezoek. Het is toch GEWELDIG dat mensen dit voor elkaar over hebben? Kleine moeite groot plezier en…….MEGA IMPACT!! Eigenlijk zou iedereen dat toch voor elkaar moeten over hebben? Samen scoren is het mooiste wat er is……. GOAL!!

Lees meer