Wat een onvergetelijke dag! Het GOAL IJsfestijn van zaterdag 14 maart groeide uit tot een editie vol warmte, verbinding en herinneringen aan vroeger op het ijs. Vanaf het eerste moment hing er een sfeer die je voelde tot in je tenen, zo’n middag waar kippenvelmomenten, lachende gezichten en bijzondere ontmoetingen elkaar voortdurend afwisselden.
Bij aankomst werden alle gasten al feestelijk ontvangen door de vrolijke klanken van Blaaskapel de Hofbloazers uit Goor. De muziek zorgde meteen voor een warme, Twentse sfeer. Binnen stonden de gasten langs de ijsbaan opgesteld en werd iedereen verwend met heerlijke warme chocolademelk en smakelijke koeken. De toon voor een fantastische middag was direct gezet.
Na de opening volgde een indrukwekkende demonstratie van de topschaatsers van Team Reggeborgh. Onder hen stond niemand minder dan meervoudig olympisch kampioen Patrick Roest op het ijs. Hun snelheid, techniek en souplesse zorgden voor bewondering bij het publiek. Alsof dat nog niet genoeg was, lieten drie talentvolle meiden van schaatsvereniging Pirouette vervolgens een prachtige show zien op het ijs. Een spektakel waar iedereen zichtbaar van genoot.
Daarna was het tijd voor het mooiste moment van de middag: iedereen mocht zelf het ijs op.
Met schaatsen onder, in een rolstoel, of met behulp van speciale schaatsframes, werkelijk iedereen kreeg de kans om de magie van het ijs te beleven. Overal zag je glimlachen, helpende handen en trotse momenten wanneer iemand weer een rondje had gemaakt.
De hele middag stond een geweldig groot team vrijwilligers van Team Reggeborgh klaar om te helpen: een hand vasthouden, iemand begeleiden op het ijs of zorgen voor iets lekkers. Dankzij hun inzet voelde iedereen zich welkom en gezien.
Een extra bijzonder element deze editie was de aanwezigheid van WensAmbulance Oost Nederland, die met maar liefst vier ambulances aanwezig waren. Zij brachten gasten die deze middag dolgraag wilden meemaken en dat leverde ontroerende momenten op. Het waren ontmoetingen vol betekenis, waarbij verhalen werden gedeeld en herinneringen werden gemaakt die nog lang zullen blijven hangen.
De sfeer was de hele middag hartverwarmend. Mensen keken naar elkaar om, hielpen elkaar en genoten zichtbaar van alles wat er gebeurde. In totaal waren maar liefst 270 gasten aanwezig, afkomstig uit heel Twente. Onder andere van De Twentse Zorgcentra, Trivium Meulenbelt Zorg, Stichting Warme Huizen, Zorggroep Sint Maarten en Franje.
Wat deze editie extra bijzonder maakte, was dat het evenement ook buiten de ijsbaan volop aandacht kreeg. Het GOAL IJsfestijn bleef namelijk niet onopgemerkt bij de media. Zo was er een mooie reportage te zien in het nieuws van RTV Oost, verscheen er maandagochtend een groot artikel in TC Tubantia, zelfs met een grote foto op de voorpagina en stond er ook op de website van NOS een prachtig artikel over dit bijzondere evenement. En helemaal was het een verassing dat we zelfs met een item in het jeugdjournaal te zien waren!
En dat was niet zo gek… want wie zaterdag in de hal stond, voelde het meteen: dat beroemde schaatsgevoel dat we kennen van Thialf. De energie, de spanning, het applaus langs de baan – het was alsof dat iconische Thialf-gevoel even neerstreek in Enschede.
De reacties van de gasten spraken boekdelen en raakten precies de kern van deze middag:
“Dat was lang geleden dat ik op het ijs gestaan heb.”
“Dat ik dit nog mag meemaken…”
“Hoe harder we gaan, hoe leuker!”
De middag werd afgesloten met een prachtige vlaggenparade. Alle organisaties en partijen die aanwezig waren werden één voor één in het zonnetje gezet, begeleid door een groot applaus van het publiek.
Als indrukwekkende finale speelden Blaaskapel de Hofbloazers live het Wilhelmus. Een warm, waardig en ontroerend moment dat perfect paste bij deze bijzondere middag.
Het GOAL IJsfestijn van 14 maart liet opnieuw zien waar het écht om draait: samen beleven, samen genieten en samen verbinden.
Een middag vol sport, muziek, ontmoeting en vooral heel veel plezier.
Een middag die nog lang zal blijven nazinderen.
GOAL IJsfestijn in het nieuws:























Vanwege de aanhoudende warmte hebben wij besloten om de geplande activiteiten van deze week helaas niet door te laten gaan. Dit betreft: De stoomtreinrit op dinsdag De Wandel 2-daagse in Tubbergen op woensdag en donderdag Het koeienknuffelen op vrijdag De veiligheid en het welzijn van onze deelnemers staan altijd voorop. Omdat onze deelnemers tot een kwetsbare doelgroep behoren, vinden wij het niet verantwoord om deze activiteiten onder de verwachte weersomstandigheden door te laten gaan. Wij bekijken op een later moment of de activiteiten kunnen worden verplaatst naar een nieuwe datum. Zodra hierover meer bekend is, informeren wij jullie uiteraard direct. Bedankt voor jullie begrip.
En alsof dat nog niet genoeg was….. Heel Losser stond afgelopen weekend op de kop vanwege de promotie van SV Losser naar de eerste Klasse. Maar de bewoners van Zorggroep Sint Maarten, locatie Maartenstede en Oldenhove, als ook de Walking Football spelers hadden de langste adem. Op dinsdagmiddag werd er door hun een “Blauwe Mars” gelopen door Losser met vlaggen en gezellig kabaal. De mars eindigde in de tuin van Sint Maartenstede waar een heus voetbalveldje was ingericht. Daarom heen plek voor de bewoners om het spel te aanschouwen. Met hulp van de Rabobank werd het een groot succes. Zij hielpen mee met rolstoelen duwen, maar daagden de Walking Football spelers van SV Losser ook uit voor een potje voetbal. Dat bracht actie en hilariteit! De apotheose werd toch wel het penalty- geweld. Niemand minder dan Regiomanager Giovanni Oddo stond met Italiaanse allure in de GOAL om de ballen te stoppen. Tegenover hem zelfs het personeel die hem graag eens onder vuur wilden nemen. De penalty serie werd gewonnen door Karel Rijnbeek die alles snoeihard schoot met de punt. Hij gaat nu het leven door als “Karel van de Punte”. De samenwerking met SV Losser, de welzijnswerkers van Zorggroep Sint Maarten, de Rabobank, DJ/zanger, Ramon Freriksen die alles op een heerlijke manier deed samensmelten en Stichting GOAL, bleek een gouden formule en zijn gepromoveerd naar de…….Hoofdklasse GOAL!!