GOA Loop’n veur GOAL 2025: Zelf zorgen, Samen doen – en Samen Scoren!
Op donderdag 3 juli 2025 kleurde Twente rood-groen, de kleuren van Stichting GOAL en tevens de kleuren van de GOA Loop’n veur GOAL! De GOA Loop’n veur GOAL, een unieke estafetteloop waarbij zorg, sport en samenleving hand in hand gingen. Georganiseerd door Stichting GOAL, met een missie die naadloos aansluit op het motto dat binnen de zorgsector leeft: “Zelf zorgen, Samen doen.”
Deze dag bracht meer dan 55 kilometer lang verbinding tot leven. Vijf zorglocaties, vier etappes, tientallen sporters, vrijwilligers, bedrijven en bewoners maakten van deze dag een daverend succes – of beter gezegd: een dag waarop er in optima forma gescoord werd!
Start bij De Eeshof – Zorggroep Sint Maarten
De start vond plaats bij locatie Hof van Tubbergen van Zorggroep Sint Maarten. Buiten was het plein tot een waardige startlocatie omgetoverd met kraampjes en een uitgebreide koffietafel met heerlijke Twentse krentewegge. Extra leuk was het dat een aantal bewoners extra vroeg uit de veren was om deze start live mee te maken!
De dag begon bij De Eeshof in Tubbergen, een vertrouwde en warme plek binnen Zorggroep Sint Maarten. Locatiemanager Stephanie ten Elsen en wethouder Hilde Berning-Everlo van Gemeente Tubbergen gaven samen het feestelijke startschot. Vanaf het eerste moment hing er een sfeer van saamhorigheid. In het restaurant van De Eeshof werden sporters onthaald met koffie, krentewegge en een glimlach van oor tot oor.
Na een gezamenlijke warming-up vertrokken de eerste lopers om 09.30 uur richting Almelo. De sportiviteit en het plezier spatten ervan af. Met beachvlaggen, muziek en veel aanmoedigingen begon deze estafetteloop letterlijk met energie en warmte.
Stop 1: DAC De Schalm – De Twentse Zorgcentra (10.00 - 11.10 uur)
Bij Dagactiviteitencentrum De Schalm in Almelo stonden de bewoners al te popelen. Deze locatie van De Twentse Zorgcentra werd omgetoverd tot een feestterrein met vlaggetjes, muziek en vrolijke ontvangst. De recreatie was nauw betrokken en zanger Melvin Hoekstra zorgde voor een feestelijke sfeer. Er werd gedanst, bewogen en gelachen.
Sporters deden hier samen met bewoners verschillende beweegactiviteiten. Vooral het touwtrekken en het gaten-schiet-doek waren razend populair. De energie werkte aanstekelijk en onderstreepte de kracht van dit evenement: mensen met en zonder beperking die samen plezier maken. Dát is Zelf zorgen, Samen doen.
Stop 2: Het Dijkhuis – Trivium Meulenbeltzorg (11.45 - 12.40 uur)
In Het Dijkhuis in Borne (onderdeel van Trivium Meulenbeltzorg) ging het feest onverminderd door. Hier vond het programma plaats in de prachtige binnenatrium, waar de sporters lieten zien dat ze naast hardlopen ook nog energie over hadden om met elkaar te volleyballen..
De lunch werd aangeboden door Huuskes, en samen met verfrissende fruit- en ijstraktaties was dit een welkome pauze. Het was een korte break, want we moesten snel weer door! Maar later deze middag zorgde Marleen Franke de welzijnswerker ter plaatse er samen met de vrijwilligers ervoor dat ook alle bewoners alsnog in beweging werden gebracht.
Stop 3: Sint Jozef – Zorggroep Sint Maarten (13.00 - 14.10 uur)
In Weerselo werden de deelnemers ontvangen bij Sint Jozef, eveneens van Zorggroep Sint Maarten. De locatie had alles uit de kast gehaald: bewoners zaten in de schaduw onder een sfeervolle tent te genieten van het feestgedruis, medewerkers hadden tafels vol lekkers klaarstaan en het was er een en al vrolijkheid. Natuurlijk werden ook hier de speel attributen tevoorschijn gehaald.
De sporters deden opnieuw enthousiast mee aan het touwtrekken en het gaten-schiet-spel, en menige bewoner werd aangemoedigd om samen in beweging te komen. Een bijzonder moment was het spontane optreden van een bewoner op zijn mondharmonica – kippenvel bij velen, want zijn muziek wist iedereen te beroeren. Het mooiste? De oprechte verbinding tussen generaties. Jong en oud, sporter of bewoner – iedereen hoorde erbij. Tot slot wist Zanger Maico het publiek mee te nemen met zijn gezellige optreden.
Finish: Het Meulenhof – Trivium Meulenbeltzorg (14.30 uur)
De grote finale vond plaats bij Het Meulenhof in Tubbergen, waar locatiemanager Laura Pot namens Trivium Meulenbeltzorg de organisatie, vrijwilligers en sporters persoonlijk medailles uitreikte. Dit symbolische gebaar onderstreepte de enorme waardering voor iedereen die deze dag mogelijk maakte.
Bewoners werden getrakteerd op een gezellige middag met muziek, lekkernijen, en een optreden van drie dames van Double2. De tuin van Het Meulenhof veranderde in een podium van verbinding, waardering en trots. Wat begon met een hardloopestafette, eindigde in een middag die nog lang zal worden herinnerd.
Wat Zelf zorgen, Samen doen écht betekent
Van logistiek tot muziek, van sport tot samenzijn: op deze dag kwamen de bouwstenen van goede zorg samen op een manier die je niet in beleidsplannen kunt vatten – maar wel kunt voelen.
Dank aan iedereen die dit mogelijk maakte!
Een woord van dank aan alle betrokken bedrijven, waaronder Grolsch, Huuskes, Data Visual, Pure Energie, Ter Doest, Actief Twente, Johma, de Spandoekgigant en Sportbedrijf Almelo. Hun medewerkers brachten niet alleen ondersteuning, maar ook plezier, beleving en reuring op de zorglocaties.
Met hun enthousiasme werd er meegejuicht, meegedaan en meegeleefd. Ze liepen niet alleen kilometers, maar maakten samen met ons impact. Samen bewegen, samen beleven, samen genieten – dát is de kracht van GOAL.
En natuurlijk dank aan de deelnemende zorgorganisaties: De Twentse Zorgcentra, Trivium Meulenbeltzorg en Zorggroep Sint Maarten.
Deze dag heeft letterlijk laten zien wat er mogelijk is als je samen de schouders eronder zet. Stichting GOAL kijkt met trots terug en met nog meer enthousiasme vooruit.
Tot volgend jaar!
Aftermovie GOA Loop'n veur GOAL
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
"Beste Paul en Luc,
Gisteren al benoemd, maar bij deze nogmaals. Hartelijk dank voor de geweldige dag die we samen hebben mogen beleven.
Vanuit team DTZC louter genoten, complimenten en warme herinneringen!
Het was simpelweg TOP georganiseerd!!
Groet, Maarten"
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------














Wat een fantastische afsluiting van de wandel 2-daagse was het weer! Nog vóór de avond officieel begon, werd direct duidelijk hoe warm en betrokken het team van Nedap Healthcare is. Eén van de medewerkers was namelijk al ruim 25 minuten eerder aanwezig en meldde zich spontaan in het restaurant van Het Weggeler. Niet om rustig af te wachten… maar om achter de piano plaats te nemen. Nog voordat iedereen aan het diner begon, vulde het restaurant zich met prachtige pianoklanken en werden bewoners meegenomen in een spontaan miniconcertje. Een ontzettend mooi en warm gebaar dat meteen zorgde voor sfeer, gezelligheid. Niet veel later stroomden ook de andere collega’s van Nedap binnen en konden we samen genieten van een heerlijke maaltijd. Na de briefing was het tijd om écht van start te gaan met de finaleavond van de wandel 2-daagse. Ook de weergoden waren ons opnieuw goed gezind, maar deze avond kregen vooral de mannen en vrouwen van De Hofbloazers een absolute hoofdrol. Vanaf de start zorgden zij direct voor sfeer en gezelligheid. Tijdens de wandeltocht liepen ze mee en brachten ze overal muziek, vrolijkheid en energie met zich mee. Ook op de pauzeplek maakten zij er met hun mooie klanken een echt feestje van, waar volop werd genoten door bewoners, familie, vrijwilligers, studenten van het ROC en begeleiders. Uiteraard was er volop drinken en wat lekkers. En alsof dat nog niet genoeg was, stonden ze bij de finish opnieuw klaar om iedereen muzikaal en warm binnen te halen. Na afloop bleef het nog lang gezellig buiten, waar volop werd nagepraat en genoten van het prachtige muzikale optreden van De Hofbloazers. Zij maakten deze avond echt compleet! Onderweg werd gelachen, gezongen, gewandeld en vooral samen genoten. Wat blijft het bijzonder om te zien hoe zoveel mensen samen één grote, warme en gezellige groep vormen. De aanwezigheid en betrokkenheid van Nedap Healthcare werd enorm gewaardeerd. Met deze prachtige afsluiting kunnen we opnieuw zeggen dat we samen met Stichting GOAL weer geweldig hebben gescoord! Iedereen ontzettend bedankt voor de inzet, warmte, muziek en gezelligheid. Naast het geweldige team van Het Weggeler moeten we ook niet al die vrijwilligers vergeten te bedanken. Samen hebben we er iets onvergetelijks van gemaakt!
“Zo snel mogelijk de Wandel 2-daagse afronden en volop “profiteren”? Het zou zomaar een uitdaging voor SelfGuide kunnen zijn. Zij zijn er normaliter handig in om computer programma’s te maken waarin je stap voor stap wordt meegenomen in processen om zo snel mogelijk je GOAL te bereiken. Vandaag was het anders: het team Recreatie en Bewegingsagogiek van De Twentse Zorgcentra hadden op hún efficiënte manier, met pijlen op de weg de route uitgezet om tot het eindpunt te komen. De mensen van SelfGuide volgden feilloos de instructies, samen met de bewoners van ‘t Bouwhuis die zij meenamen. Zij vonden het geweldig! Aan alles werd gedacht. Met een goed gevulde maag vertrekken vanaf Tafeltje Vier, genoeg rolstoelduwers, een gezellige post met fruit en drinken, verkeersregelaars en een GRANDE FINALE op het plein van ‘t Bouwhuis waar de bewoners hartelijk werden onthaald door dweilorkest La Dolce Vita. De welverdiende medailles en bloemen werden uitgereikt. Trots lieten de bewoners met hun begeleiding het eremetaal zien en een enkeling had nog de energie om te dansen. Een wandel 2-daagse om in te lijsten met prachtig weer, leuke en liefdevolle begeleiding en een aanstekelijk enthousiaste organisatie!! Dank aan iedereen, het was een prachtige GOAL!!